سردار شهید احمد حجتی نجف آبادی

سردار شهید احمد حجتی نجف آبادی (مشاهیر نجف آباد)

سردار شهید احمد حجتی نجف آبادی

 

سردار شهید احمد حجتی نجف آبادی، فرزند مرتضی، متولد سال 1331 نجف آباد، سردار شهید احمد حجتی نجف آبادی را همه می شناسند. خانواده اش در نجف آباد در ایثار و فداکاری زبانزد خاص و عام اند. با توجه به تهیدستی خانواده نتوانست به مدرسه برود و در یک کارگاه در و پنجره سازی مشغول کار شد. در نه سالگی استادکار ماهری شد و کارهای جوشکاری را خودش انجام می داد. عشق به تحصیل، او را در یازده سالگی رها نکرد. در سال ۱۳۵۰ مدرک دیپلم ریاضی اش را گرفت و برای سربازی وارد سپاه دانش شد. با اینکه محل خدمتش آباده شیراز بود، به میل خودش، محروم ترین نقطه استان فارس آن زمان، یعنی لامرد لارستان را انتخاب کرد.

سردار شهید احمد حجتی نجف آبادی چنین انسان سخت کوشی بود. او درآن روستا فعالیت های سیاسی اش را گسترش داد؛ البته زحمات معلم شهید نصیری لاری، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز دربیدار کردن مردم آن خطه مؤثر بود. سربازی اش که تمام شد، با شرکت در کنکور در رشته راه و ساختمان دانشگاه علم و صنعت، همچنین رشته هواشناسی قبول شد؛ اما وارد آموزش و پرورش شد و در روستای فریدن به تدریس روی آورد. سال ۱۳۵۶ احمد در رشته ریاضی فیزیک قبول شد، سپس در دانشگاه، انجمن اسلامی را بنیان گذاری کرد تا دانشجویان را متشکل سازد. با روشن شدن جرقه های انقلاب و آغاز مبارزات، دانشجویان را دعوت به اعتصاب و تظاهرات خیابانی علیه رژیم پهلوی کرد.

در ظهر روز عاشورای ۱۳۵۷ که مردم نجف آباد برای نماز به خارج از شهر رفته بودند، او و چند تن از دوستانش مجسمه شاه را به زیر کشیدند. این کار باعث شد تا نیروهای امنیتی رژیم با تشدید حکومت نظامی در روزهای ۱۱ و ۱۲ محرم، بازار نجف آباد و خانه افراد سرشناس انقلابی ر را در آتش کینه و انتقام خود بسوزانند. او و می دوستانش به مقابله با عمال رژیم پرداختند و با اینکه در ۱۲ محرم خودش به سختی من زخمی شد، به فکر نجات مجروحان حادثه و انتقال آنها به خانه های امن بود. انقلاب که پیروز شد، احمد درافشای خط غرب زده بنی صدر بسیار کوشید.

سردار شهید احمد حجتی نجف آبادی بنیانگذار جهاد سازندگی نجف آباد بود. این نهاد پرتلاش را در تابستان ۵۸ تأسیس کرد و اردوهای سازندگی جهاد را به راه انداخت. به همراه جهادگران فعالیت های سازندگی را از روستاهای محروم شهرستان نجف آباد آغاز کرد، سپس دامنه کمک رسانی را تا دورترین نقاط شهرکرد گسترش داد. او به همراه شهیدان حسین پارسا، علی ایمانیان و دیگر دوستانش به روستاهای محروم می رفت. اگر به روستاهای اطراف نجف آباد سری بزنیم، هنوز خدمات احمد بر زبان مردمش جاری است.

با آغاز جنگ تحمیلی، احمد به همراه دوستانش جزء اولین نیروهایی بودند که از نجف آباد در کنار مبارزان خرمشهر به مقابله با دشمن پرداختند. پس از سقوط خرمشهر به همراه دوستانش سرداران شهید حسین پارسا، علی ایمانیان، اکبر فتاح المنان و… برای یاری رسانی به مردم و رزمندگان اقدام به تشکیل جهاد اصفهان مستقر در آبادان کرد.

در سال ۱۳۶۰ وارد سپاه شد و به سمت مسئول تدارکات سپاه منطقه ۲ کشور منصوب شد. احمد با دیگر برادران مسئول، یگان های سپاه استان را به سلاح های سنگین مجهز کرد که این امر در پیروزی نیروهای تیپ نجف اشرف، تیپ کربلا و تیپ امام حسین (ع) نقش بسزایی داشت. در عملیات های ثامن الائمه، طريق القدس، فتح المبين والی بیت المقدس نقش مؤثری ایفا کرد. او درعملیات طریق القدس و فتح بستان در ستاد فرماندهی و فراهم آوردن نیرو و تجهیزات زحمات زیادی کشید. در همین عملیات بود که برادر کوچکش محمد علی حجتی که فرماندهی زرهی تیپ ۲۵ کربلا را برعهده داشت، به شهادت رسید.

پس از پیروزی عملیات طریق القدس، احمد در پادگان غدیر، به عنوان مسئول در اعزام نیرو و تأمین سلاح و سرکشی به جبهه ها حضور یافت و نیاز جبهه ها را تامین کرد. در اردیبهشت ۱۳۶۱ در سمینار فرماندهان و مسئولان جنگ در ارتباط با عملیات الی بیت المقدس در اهواز شرکت نمود. برای مراسم بزرگداشت معلم جهادگر اسماعیل جلالی به نجف آباد آمد و پس از حضور دوباره اش در جبهه، با سمت مسئول تدارکات سپاه دوم سید الشهدا حین عملیات الی بیت المقدس به همراه احمد معین و عبدالحسین رجایی جهت بررسی منطقه عملیاتی و پیدا کردن راهی برای انتقال مجروحان و تدارکات پشتیبانی به خطوط مقدم رفتند و خبری از آنها نشد. این سه شهید بزرگوار در منطقه عملیاتی خرمشهر جاویدالاثر شدند.

بعد از آزادسازی خرمشهر، همراه غنائم به دست آمده، یک حلقه فیلم توسط رزمنده ای پیدا شد که پس از چاپ آن جنایت سربازان بعثی برملا شد. از شروع تیراندازی به اتومبیل، تا هنگام شهادت آن ها، عکس برداری شده بود و بدین گونه نحوه شهادت آنان مشخص گردید. برادران احمد، شهیدان: ابوالقاسم، محمد علي و كاظم و داماد خانواده شان حیدرعلی امامی و همچنین برادرزاده اش محمد حجتی در جنگ به شهادت رسیدند.

 

 

منبع: مروری بر زندگی سرداران و امیران شهید شهرستان نجف آباد، ستارگان درخشان، نشر بهار آزادی نجف آباد.

برای مشاهده سایر مطالب مربوط به شهرستان نجف آباد به لینک زیر مراجعه کنید:

معرفی شهرستان نجف آباد

 

درباره‌ی مدیر سایت نجف آبادما

همچنین ببینید

استبداد صغیر و مردم نجف آباد در زمان مشروطیت

استبداد صغیر و مردم نجف آباد در زمان مشروطیت

استبداد صغیر و مردم نجف آباد در زمان مشروطیت در زمان مشروطیت اصراری بود که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *