میرزا محمد حسین صفا نجف آباد

میرزا محمد حسین صفا نجف آباد

 

حکیم و شاعر اواخر قرن سیزدهم میرزا محمد حسین صفا کرونی معروف و متخلص به صفای اصفهانی – برادر حکیم کرونی- به سال ۱۲۶۹ هجری قمری در یکی از روستاهای کرون پا به عرصه  وجود نهاد. پس از کسب معلومات مقدماتی به حوزه درس علمای اصفهان وارد شد و از آنجا به تهران رحل اقامت افکند .

میرزا محمد حسین صفا در تهران از محضر اساتید بزرگ آن سامان بهره گرفت و خصوصا پای درس حکیم و فیلسوف بزرگ میرزا محمدرضا قمشه ای حاضر شد و فلسفه، عرفان و دقایق حکیمانه را نزد وی فرا گرفت. در حکمت، کلام، عرفان، فقه و فلسفه مقامی والا کسب و به استادی رسید – میرزا از شاگردان باذوق قمشه ای بود که در سخنوری و شاعری نیز دستی توانا داشت. از آقا ابراهیم زنجانی نقل می شود که «بیانات و تقریرات آقامحمدرضا بعضی از شاگردان از جمله میرزا صفا را به حالت جذبه وامی داشت.»

میرزا محمد حسین صفا در تهران به معیت میرزا محمدرضا مؤتمن السلطنه راهی مشهد شد و از حمایت و امکانات بیدریغ او استفاده نمود. مؤتمن در سال ۱۳۰۹ درگذشت و صفا همچنان در مشهد ماندگار شد و با کمک های میرزا علی محمد مؤتمن و اباخان پسر عموی او و همچنین مستمری که از دیوان می رسید گذران می کرد. بعدها میرزا علی محمد از وزارت خراسان معزول و مستمری نیز قطع گردید .

میرزا صفا همواره گوشه عزلت نشسته و از معاشرت با مردم دوری می جست و تا آخر عمر و مجرد وبدون زن و فرزند زیست. وی در اواخر سال ۱۳۱۴ ه.ق به بستر بیماری افتاد و به دنبال آن بود که دگرگونی در حواس او پدید آمد و بقولی از «خرد بیگانه» شد، تا اینکه به سال ۱۳۲۲ ه.ق شولای حیات از قامتش فروافتاد و در مدرسه ملاتاج مشهد مدفون گردید.

مشارالیه از اساتید و علمای در فلسفه، منطق، حکمت، کلام و تفسیر بود. گذشته از این ساغری ادیب بود که غزلیاتی شورانگیز و مبتکرانه می سرود. در اشعار او انچه بیشتر دیده می شود، مسائل توحیدی و نصایحی است که با دقایق و ظرایف عرفانی و فلسفی در امیخته است. از آثار صفا انحه به دست است دیوان اشعاریست که مقداری از آن بنام «برگی از دیوان صفای سیاهانی» در سال ۱۳۳۷ شمسی بکوشش مظاهر مصفا و کل دیوان در سال ۱۳۳۸ شمسی بنام «دیوان حکیم صفای اصفهانی» به همت احمد سهیلی خوانساری به چاپ رسیده است.

 

 

 

منبع: دیباچه دیار نون، نگرشی بر بنیادهای تاریخی، جفرافیایی، اقتصادی و فرهنگی همراه با شرحی بر احوال رجال شهرستان نجف آباد، نوشته علی یزدانی نجف آبادی

برای مشاهده سایر مطالب مربوط به شهرستان نجف آباد به لینک زیر مراجعه کنید:

معرفی شهرستان نجف آباد

 

درباره‌ی مدیر سایت نجف آبادما

همچنین ببینید

ید الله شفیعی نجف آبادی

ید الله شفیعی نجف آبادی   ید الله شفیعی نجف آبادی فرزند حاج محمد باقر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *