کوه ها و چشمه های شهرستان نجف آباد

کوه ها و چشمه های شهرستان نجف آباد (جاذبه های گردشگری نجف آباد)

کوه ها و چشمه های شهرستان نجف آباد

 

کوه نوکی

کوه نوکی در شمال پارک کوهستان خود نمائی می کند و هم اینک محل کوهنوردی و کوهپیمائی بسیاری از علاقمندان به طبیعت مخصوصا در روزهای تعطیل می باشد. در سمت غرب آن جاده مال روئی وجود دارد به نام گدار آهنی که سابقا محل عبور کاروان از نجف آباد به منطقه سنگ سفید و قمیشلو و دهق و علویجه و سپس گلپایگان بوده است.

 

چشمه خرم نجف آباد

چشمه خرم در شمال نجف آباد واقع شده است و از طریق جاده دانشگاه و سپس شن شوری، ابتدا وارد دشت سنگ سفید شده و سپس به سمت شمال شرقی ادامه مسیر می دهیم و به این چشمه زیبا می رسیم.

چشمه آبكم در ضلع شمال شهر واقع شده است. برای رسیدن به آن از کنار دانشگاه آزاد و سپس دپو زباله ها رد شده و وارد دره می شویم که تفرجگاه کوهنوردان و علاقمندان به طبیعت است.

 

دره زلزله

در قسمت شمال چشمه آبکم قرار دارد. بر اثر رانش زمین قسمت بالای کوه تخریب شده و مناظر جالبی در این دره به وجود آورده است.

 

کوه ليزونگ (لیزی سنگی)

در نزدیکی غار کفتاری و در شرق کوه نو کی واقع است. طول آن حدود ۱۰ متر است و در قدیم به عنوان ليزونک و محلی برای سر خوردن استفاده می کردند و احتمال می رود نوعی آئین مذهبی در این محل انجام می شده که وجود تعدادی فنجان نما در کنار آن، این موضوع را بیشتر تائید می کند. از فنجان نماها -نوعی یانه سنگی برای کوبیدن گیاهان مقدس مانند هوم استفاده می شده است.

لیزی سنگی (کوہلیز ونک) کوه لیزونک از آثار باقیمانده نیاکان ما بوده که در آن با لیز خوردن بر دامنه سنگی کوه، مراسمی آئینی تفریحی انجام می دادند. این کوهلیزونکی از طولانی ترین لیزی سنگی های کشور می باشد که در شمال شهر، کنار پارک کوهستان واقع شده است.

 

پیر مراد

در سمت غرب کوه نوکی واقع شده و از طریق دشت سنگ سفید ( از جاده دانشگاه و سپس شن شوری) می توان به این محل رسید. چاهی سنگی به نام «چاه دیو» در کنار آن قرار دارد و آثار سرباره ذوب فلزات در قدیم در مسیر آن مشاهده می شود.

معدن سورمه منطقه ای است در شمال غربی کوه های نجف آباد و غرب پیر مراد که سابقا به عنوان معدن سرب استفاده میشده و به صورت تونل هائی در دل کوه و نیز چاه هائی چند متری که به این تونل ها متصل شده اند ساخته شده است. با برنامه ریزی صحیح، می توان این محل را به صورت یک محل گردشگری در آورد.

 

کوه پنجی

کوهی است نسبتا بلند که در جنوب نجف آباد و جوزدان واقع شده و در دامنه شرقی آن معادن سنگ سیاه وجود دارد.

 

چشمه گردوک

این چشمه در غرب کوه پنجی و جنوب جلال آباد واقع شده است. چشم انداز دره روبروی آن بسیار زیباست ولی آب اندکی دارد.

 

 

منبع: کتاب جاذبه های گردشگری شهر نجف آباد، مولف: مرتضی یوسفی

 

برای مشاهده سایر مطالب مربوط به شهرستان نجف آباد به لینک زیر مراجعه کنید:

معرفی شهرستان نجف آباد

درباره‌ی مدیر سایت نجف آبادما

همچنین ببینید

امیر آباد نجف آباد (شهرک های اقماری شهرستان نجف آباد)

امیر آباد نجف آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *