شهید سید حسن آیت نجف آبادی

شهید سید حسن آیت نجف آبادی (مشاهیر نجف آباد)

معرفی شهید سید حسن آیت نجف آبادی

شهید سید حسن آیت نجف آبادی از نمایندگان استان اصفهان، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران، عوض هیات رییسه مجلس خبرگان قانون اساسی، عشو حزب زحمتکشان ملت ایران و نماینده تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی ایران بود.

همچنین نقش حائز اهمیتی در الحاق اصل ولایت فقیه و تدوین اصول قانون اساسی ایران داشت.

نقل شده است که شهید سید حسن آیت نجف آبادی طراحی سقوط ابوالحسن بنی صدر (نخستین رییس جمهوری اسلامی ایران) را بر عهده داشته است، و به همین دلیل در تهران توسط گروه ناشناخته ای ترور شد.

اما در طی این جریان یرواند آبراهامیان، سازمان مجاهدین خلق را مسئول ترور وی دانست.

 

زندگینامه شهید سید حسن آیت نجف آبادی

شهید سید حسن آیت نجف آبادی در تاریخ 3 تیرماه سال 1317 در شهرستان نجف آباد اصفهان در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود.

دوران دبستان تا دبیرستان خود را در شهرستان نجف آباد اصفهان سپری کرد، و تحصیلات عالیه خود را در رشته های مختلفی همچون حقوق، جامعه شناسی، علوم اجتماعی و دکترای ادبیات در دانشسرای عالی (دانشگاه تربیت معلم امروزی) و دانشگاه تهران ادامه داد.

او همزمان با تحصیل در دانشگاه، دروس حوزوی خود را نیز ادامه می داد، همچنین به زبان های عربی، فرانسوی و انگلیسی نیز مسلط بود.

زمانی که دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته ی جامعه شناسی سپری می کرد با ابوالحسن بنی صدر همکلاسی بودند.

وی در تاریخ چهارشنبه 14 مرداد سال 1360 ، ساعت 8 صبح (5 هفته بعد از واقعه 7 تیر ماه)، در مقابل منزل خود در مرکز تهران، با شلیک 65 گلوله ترور شد.

 

شهید حسن آیت و فعالیت های سیاسی

شهید سید حسن آیت نجف آبادی در سال 1339 عضو حزب زحمتکشان ملت ایران شد (بنیان گذار این حزب مظفر بقایی از مهم ترین افراد سیاسی تاریخ معاصر ایران بود)

در سال 1342 وی نامه ای در قالب 94 صفحه برای مظفر بقایی نوشت که به شرح زیر است و هم اکنون در کتابخانه مجلس شورای اسلامی از آن نگهداری می کنند:

موقعی که من به حزب آمدم موقعی بود که جنابعالی در زندان بودید و دادستان ارتش برایتان تقاضای اعدام کرده بود. سر و صدای جبهه جدید ملی ایران را پر کرده بود و جراید تقریباً بالاتفاق در تمجید و تحسین و تعظیم جبهه ملی می‌کوشیدند و گویا در اینمورد با یکدیگر مسابقه گذارده بودند. عده زیادی به این جبهه پیوسته بودند. گروهی از روی ایمان، گروهی از روی ترس و گروهی از روی طمع. در چنین موقعیتی بر خود فرض دانستم که رسماً افتخار عضویت حزب زحمتکشان ملت ایران را با وجود تمام مشکلاتی که در زندگی خصوصی من وجود داشت بیابم. با وجودی که تا آنجا که مقدور بوده‌است از نقاط قوت و ضعف جنابعالی با اطلاع بودم.

تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نقش برجسته حسن آیت در آن

در سال 1357 کمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به درخواست امام خمینی (ره)، یکی از اعضای نهضت آزادی به نام حسن حبیبی، پیش نویس و یا طرح اولیه ای از قانون اساسی ایران را تهیه نمود.

این پیش نویس پس از آن که توسط حسن حبیبی تهیه گردید، مورد تایید امام خمینی (ره) و پس از آن مورد تایید شورای انقلاب قرار گرفت.

این قانونی اساسی در این مرحله فاقد اصول ولایت فقیه بود.

اما پس از آن پیشنهاد گردید که برای اصلاح پیش نویس قانون اساسی، مجلس خبرگان تشکیل شود.

در این مجلس، حسن آیت به عنوان هیات رییسه آن، نقش بسیار برجسته ای در الحاق اصول ولایت فقیه در قانون اساسی داشت.

 

 

درباره‌ی مدیر سایت نجف آبادما

همچنین ببینید

دکتر محمود نوریان نجف آبادی (مشاهیر نجف آباد)

معرفی دکتر محمود نوریان نجف آبادی دکتر محمود نوریان نجف آبادی جراح و متخصص مغز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *