دکتر ناصر فاتح نجف آبادی

دکتر ناصر فاتح نجف آبادی (اطباء قدیمی شهرستان نجف آباد)

دکتر ناصر فاتح نجف آبادی

از آزادمنشی، تواضع و علاقه مندی مرحوم دکتر ناصر فاتح نجف آبادی در خدمت به مردم هرچه بگویم و بنویسم کم است، تمام کسانی که با این پزشک خدمتگزار آشنایی داشه اند، انسانیت، خلوص و فداکاری او را در م بی چون و چرا به بیماران ستایش می کنند، بجرعت می توان گفت: او یک پزشک بدون مرز و ملیت و در و زبان و رنگ بود، فقط کافی بود که بیماری به او مراجعه کند و از او استمداد طلبد، او بیدرنگ و بدون مزد و منتی آنچه را در توان داشت در طبق اخلاص می گذاشت این رفتار را کسانی که به او مراجعه کرده بودند خوب بخاطر می آورند، دکتر فاتح در طول زندگی پربارش خدمات ارزنده ای به علم پزشکی و بیماران عرضه کرد. اما دریغ که عمر کوتاهی داشت و اجل این انسان فداکار را که می توانست خدمات ارزشمندی را به جامعه ارائه کند از مردم گرفت، در مراسم فوتش بزرگ و کوچک، زن و مرد، شهرستان نجف آباد و غریبه به معنی واقعی ناراحت و عزادار بودند، دیری از خاموشی چراغ عمرش نمی گذرد، اما یاد و نامش برای همیشه زنده و جاویدان است.

دکتر ناصر فاتح نجف آبادی که از طبقه متوسط جامعه پا گرفته بود در همه حال به فکر بیماران و مستمندان بود و تاواپسین دقایق عمرش لحظه ای از آنان غافل نبود. او علاوه بر فعالیت در حرفه اش انسانی خوش برخورد، مهربان با ظاهری آراسته ، ورزشکار و کوهنوردی قابل بود، تمام روزهای هفته را از صبح تا پاسی از شب بر بالین بیماران و در اتاق عمل و جراحی بود و روز جرعه را به کوهنوردی در دامن طبیعت سپری می کرد.

دکتر ناصر فاتح حدود ۵ ماه قبل از فوت (اسفند ۹۲) مصاحبه ای با دو ماه نامه پزشکی (پادهش) انجام داده که خلاصه فعالیت های خود را در عرصه پزشکی به شرح زیر بیان کرده است.

تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در نجف آباد و تحصیلات دانشگاهی پزشکی عمومی را در اصفهان گذراندم، جزء نفرات اول کنکور بودم، بعد از خدمت سربازی در سپاه بهداشت چهار محال و بختیاری در سال ۱۳۵۴ به عنوان متخصص بی هوشی با رتبه اول در سطح کشور فارغ التحصیل شدم و در همان زمان به استخدام وزارت بهداری در آمدم و در بیمارستان چمران اصفهان در بخش بیهوشی مشغول به کار شدم تا اینکه آقای «دکتر نفیسی» اولین جراح قلب اصفهان از آمریکا به ایران آمدند، بعد از بیمارستان شهید رجایی فعلی و همزمان با تبریز اولین مرکز جراحی قلب باز در اصفهان با دو تخت ICU در اواخر دهه ۷۰ با مجوز وزارت بهداشت و تلاش آقای دکتر «فراست کیش» فلوشیپ قلب رسما راه اندازی شد و من بعد از انجام بیست سال انجام بیهوشی قلب و گذراندن یک دوره کوتاه مدت در تهران به عنوان فلوشیپ بیهوشی قلب و عضوء هیئت مدیره انجمن بیهوشی قلب باز ایران انتخاب شدم در بیمارستان چمران اصفهان در سال ۱۳۷۱ پس از ۲۲ سال خدمت بازنشسته شدم. دیگر سوابق کاری اینجانب به قرار زیر است :

از ابتدای تشکیل انجمن بیهوشی اصفهان در سال ۱۳۵۶ تا کنون به عنوان ریاست این انجمن در همه دوره ها انتخاب شده ام، در سازمان نظام پزشکی بعد از دوره اول در انتخابات سازمان شرکت کردم و چندین دوره رأی اول را کسب و به عنوان معاون انتظامی مشغول انجام وظیفه شدم و اکنون در شورای هماهنگی سازمان به عنوان رئیس هیئت تجدید نظر انتخاب شده و مشغول کار هستم، هم چنین به عنوان رئیس مجمع انجمن های علمی پزشکی استان در این مجمع نیز فعالیت می کنم. از ابتدای استخدام بیشتر مواقع در کنگره های داخل و خارج کشور با ارائه مقاله شرکت کرده ام. از اهم مقالات بنده « بیهوشی در راه های هوایی و خارج نمودن جسم خارجی از برونش» بوده که با دستگاه ونتیلاتور زنده یاد استاد دکتر اکبر بردبار» که مخترع دستگاه فوق در ایران بودند ارائه شده است.

لازم به ذکر است که در مورد برونکوسکپی و جسم خارجی ریه ، تعداد یکصد مورد جسم خارجی در بزرگسالان و اطفال را که توسط متخصصین اطفال و ریه و جراحان به اینجانب معرفی شده بودند در کنگره بیهوشی مشهد به عنوان مقاله خود برای اولین بار معرفی نمودم که توسط برونکوسکپ ریجید با داروهای کتامین سوکسنیپل میدازولام و آتروپین تزریق وریدی انجام شده و به نام «فاتح متد» در کتب بیهوشی و مراقبت های ویژه سال ۱۳۸۴ ثبت شده است. لازم به ذکر است همه مراحل بیهوشی و این عمل تنها توسط پزشک متخصص بیهوشی انجام می گیرد. اکنون مدت سه سال است که به بیماری AML مبتلا شده ام و از فعالیت های عملی صرف نظر کرده ام و فقط سرپرستی بیهوشی قلب و گوش و حلق و بینی را در بخش خصوصی به عهده دارم.

پس از اینکه به تخصصش در اصفهان بیشتر نیاز بود، نجف آباد را ترک و در آنجا ساکن گردید. او عضو انجمن خیرین مدرسه ساز بود. و منزل قدیمی و نسبتا بزرگی را که در خیابان شهداء داشت، با نذر و عهدی که از آن یاد می کرد ولی هیچگاه محتوای آن را فاش نکرد به آموزش و پرورش برای ساختن دبیرستانی واگذار کرد. این نذر و عهد پس از سی سال تعلل نهایتا در روی خانه او به اضافه پرداخت مبلغ قابل توجد وجه نقد ساخته شد و اکنون به دانش آموزان نخبه دختر اختصاص دارد. نام دکتر فاتح بر روی کتیبه پیش روی ساختمان تا ابد چشم نواز دانش آموزان و عابران است.

خاطرات زیادی از فداکاری های این مرد شریف را در ذهن هست که در این مختصر نمی گنجد، سرانجام این پیر فرزانه پس از سه سال دست و بنیه بیماری سرطان (AML) در روز یکشنبه ۲۸ تیر ماه ۱۳۹۴ جان به جان آفرین تسلیم کرد.

یاد و نامش همواره گرامی باد

 

منبع: کتاب مقدمه ای بر تاریخ و فرهنگ مردم نجف آباد، مولف: فضل الله خلیلی

 

برای مشاهده سایر مطالب مربوط به شهرستان نجف آباد به لینک زیر مراجعه کنید:

معرفی شهرستان نجف آباد

درباره‌ی مدیر سایت نجف آبادما

همچنین ببینید

امیر آباد نجف آباد (شهرک های اقماری شهرستان نجف آباد)

امیر آباد نجف آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *