دکتر علی صادقی نجف آبادی

دکتر حسن راستی نجف آبادی (اطباء قدیمی شهرستان نجف آباد)

دکتر حسن راستی نجف آبادی

دکتر حسن راستی نجف آبادی از پزشکان متعهد و کاردان واز اولین اطباء جدید در نجف آباد، یکی دکتر حسن راستی، فرزند میرزا عباس راستی رئیس انجمن شهر و از بازاریان معروف بوده است.

دکتر حسن راستی نجف آبادی اندکی پس از مشغول شدن به شغل پزشکی، مسئولیت و تجهیز و گسترش بیمارستان را عهده دار می شود و آنطوری که نقل کرده اند، با جدیت تمام و فعالیت خستگی ناپذیری در این مسیر گام بر می داشته است. نقل قول یکی از پزشکان که با ایشان حشر و نشر داشته است، از تلاش بی وقفه و مردم دوستی ایشان حکایت می کند و اینکه حاضر بوده در هر شرایط از بیماران عیادت کند.

نقل جالبی از پزشک مذکور از زبان دکتر راستی بشرح زیر است:

شبی در سرمای زمستان وقتی که برف بشدت می بارید، صدای کوبه در منزل به صدا در آمد. رفتم. دو نفر را با فانوسی در دست و دوچرخه هایی در کنار در خانه دیدم !!یکی از آنها سلام کرد و با حال تضرع گفت: آقای دکتر، زنم بیمار و در حال موت و حیات است… باید بدادم برسے گفتم باید کمی صبر کنید. به منزل بر گشتم، لباس پوشیدم و کیف پزشکی خود را که معمولا داروهای متعدد مورد نیاز در آن بود به تنه دوچرخه ام بستم و از منزل خارج شدم. بخیال ایک منزل بیمار در همین نزدیکی هاست. وقتی سوار دوچرخه شدیم یکی از آنها در جلو و در عقب من قرار گرفت. حرکت کردیم در راه پرسیدم ؟ خانه شما کجاست ؟ گفت آقای دکتر همین نزدیکی ها، على آباد (جلال آباد).

همه می دانند جلال آباد حدود چهار کیلومتر تا شهر فاصله دارد، گفتم، برویم. مدت مدیدی در برف و سرما و تاریکی شب رکاب زدیم تا به علی آباد رسیدیم. بیمار در حال مرگ را در اتاقی معاینه کردم، و اتفاقا دارو و آمپولی را که نیاز داشت نیز با خود داشتم، که به او تزریق کردم. قدری کنار بیمار نشستم، گفتند برگردیم نجف آباد؟ گفتم نه، باید تا صبح کنار بیمار باشم. در اتاق کناری جائی برایم مشخص کردند، پالتو را در آورده در کنار کرسی تا صبح چرت زدم گاهی به بیمار سری می زدم. اذان را گفتند و هوا روشن شد بیمار را معاینه کردم حالش رو به بهبودی بود. سپس از آنها خدا حافظی کرد و بهمراه یکی از آنها به شهر بر گشتم، با خوشحال تمام از اینکه خداوند به من چنین عنایتی داشت که مشکل انسانی را بدست من حل کرد.

این پزشک متعهد، متاسفانه در عنفوان جوانی در اثر ابتلاء به بیماری دار فانی را وداع گفت.

 

 

منبع: کتاب مقدمه ای بر تاریخ و فرهنگ مردم نجف آباد، مولف: فضل الله خلیلی

 

برای مشاهده سایر مطالب مربوط به شهرستان نجف آباد به لینک زیر مراجعه کنید:

معرفی شهرستان نجف آباد

درباره‌ی مدیر سایت نجف آبادما

همچنین ببینید

امیر آباد نجف آباد (شهرک های اقماری شهرستان نجف آباد)

امیر آباد نجف آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *