دکتر علی صادقی نجف آبادی

علی خان سرلک (اطباء قدیمی شهرستان نجف آباد)

علی خان سرلک

علی خان سرلک مردی اهل ذوق و هنر بود که کار روزانه اش دندانسازی مصنوعی بود و اوقات فراغتش را با ساختن ساز و زدن تار می گذراند. مریدان و دوستانی هم داشت که در بالا خانه محقری که در آن اجاره نشین بود دورش جمع می شدند و به ناله تارش گوش می دادند و با خواندن آواز همراهیش می کردند.

منزل و کارگاه علی خان در شهرستان نجف آباد کوچه رختشوئیها در بالاخانه حاج آقاباشی و آنجا محل زندگی و خواب و خوراکش هم بود. با زنی که فرخ نام داشت و اهل شهر تیران بود، زندگی می کرد بدون فرزند.

علی خان سرلک سپس با خانم دیگری بنام فاطمه غلامی ازدواج کرد، از او پسری داشت به نام حسین که در اوایل جوانی فوت کرد. خیلی به او علاقه داشت لذا مرگ او تاثر عمیقی در وجودش ایجاد کرد. کار دندانسازی مصنوعی را به همسر جدیدش آموخت و تا آخر عمر با همدیگر مشغول کار بودند. فاطمه غلامی پس از فوت علی خان،  شوهر کرد و در خانه دیگری کارگاهی دایر کرد و مشغول دندانسازی مصنوعی شد.

اینکه علی خان اهل کجا بود و چطور شده بود که در این شهر فعالیت داشت، دقیقا معلوم نیست. بعضی از افرادی که او را می شناختند، گفته اند که اهل اليگودرز بود. همچنین با بعضی از نوازندگان دوست بود و با دکتر حبیب اله حکیمی نشست و برخاست داشت. افرادی که علی خان می شناختند از او به عنوان مردی خوش مشرب، مردم دار، عارف مسلک و وارسته یاد می کردند، او بین سالهای ۴۰ تا ۴۵ به رحمت ایزدی پیوست است.

 

منبع: کتاب مقدمه ای بر تاریخ و فرهنگ مردم نجف آباد، مولف: فضل الله خلیلی

 

برای مشاهده سایر مطالب مربوط به شهرستان نجف آباد به لینک زیر مراجعه کنید:

معرفی شهرستان نجف آباد

 

درباره‌ی مدیر سایت نجف آبادما

همچنین ببینید

امیر آباد نجف آباد (شهرک های اقماری شهرستان نجف آباد)

امیر آباد نجف آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *