دراویش شهرستان نجف آباد

دراویش شهرستان نجف آباد

دراویش شهرستان نجف آباد

کار درویشی ورای فهم توست                   کار درویشان به ننگر سست سست«مولانا»

طريق درویشان ذکر است و شکر و خدمت و طاعت و ایثار و قناعت، توحید وو توکل و تسلیم و تحمل،

هر که بدین صفتها موصوفست به حقیقت درویش است اگر چه در قباست«سعدی»

 

تشکیل دراویش در شهرستان نجف آباد

صوفیان نخستین کسانی بودند که توجه به زندگی دنیوی و تجمل پرستی را مغایر با حقیقت دینداری و خداپرستی دانستند و آنچه برایشان اهمیت داشت، رستگاری در آخرت و بهره مندی از نعمتهای اخروی و بخصوص لقای خداوند در بهشت بود. تصوف در قرن دوم هجری در میان مسلمانان شکل گرفت. گفته اند اولین کسی که صوفی نامیده شد، عثمان بن شریک، مشهور به هاشم کوفی بود. از اواسط قرن سوم به بعد، صوفیان بتدریج تشکیلات اجتماعی پیدا کردند و رابطه مرید و مرادی در میان آنها پدید آمد. صوفیان، و به طور کلی کسانی که اهل سیر و سلوک بودند، کم و بیش در مناطق گوناگون پراکنده بودند. مهمترین مرکز آنها در نیمه دوم قرن سوم، بغداد بود.

به تدریج پای آنها به سرزمین های ایران باز شد. در قرن ششم (اواخر دوره سلجوقیان ) تصوف پس از تحمل مخالفتها و فراز و نشیب ها بالاخره به ثبات رسید و هیئت منظمی پیدا کرد و به خصوص به واسطه ابوحامد غزالی، در میان اهل سنت، که مذهب اکثر مسلمانان ایران آن زمان بود، جایگاهی محترم يافت. با انقراض خلافت عباسی و فتح بغداد توسط هولاكو، بزرگان شیعی فرصت اظهار وجود یافتند. همچنین، با حمایت آمرا از صوفیان، تصوف نیز رونق یافت. شاید از همین دوران بود که زمینه های بروز ارتباط میان تصوف و تشیع پیدا شد. شکوفایی تصوف در دوره تیموریان و به خصوص در دوره صفویه استمرار داشت. صوفیان از وضع موجود کمال استفاده را بردند و عقاید آنها به بسیاری از نقاط حتى شهرهای کوچک و روستاها نیز راه یافت.

در ایران معاصر با گذاشتن لغت عرفان به جای تصوف، صوفیان همچنان به حیات خود ادامه میدهند و عقاید و رسوم آنها همچنان عده ای را در شهرهای بزرگ و کوچک به خود جذب می کند. یکی از این شهرها نجف آباد است که با وجود تعصب مذهبی مردمش از وجود صوفی و تصوف خالی نمانده است.

در این سایت به زندگی نامه چند نفر از دراویش شهرستان نجف آباد که در کتابها و تذکره ها آمده است همراه با بعضی از اشعار منتسب به آنها اشاره ای داشته ایم. درویش کافی (کافی شاه)، درویش صادق نجف آبادی، درویش محو علی …

 

منبع: کتاب مقدمه ای بر تاریخ و فرهنگ مردم نجف آباد، مولف: فضل الله خلیلی

 

برای مشاهده سایر مطالب مربوط به شهرستان نجف آباد به لینک زیر مراجعه کنید:

معرفی شهرستان نجف آباد

 

درباره‌ی مدیر سایت نجف آبادما

همچنین ببینید

ید الله شفیعی نجف آبادی

ید الله شفیعی نجف آبادی   ید الله شفیعی نجف آبادی فرزند حاج محمد باقر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *