کتابخانه زهرائیه نجف آباد

کتابخانه زهرائیه نجف آباد (کتابخانه های شهرستان نجف آباد)

کتابخانه زهرائیه نجف آباد

کتابخانه زهرائیه نجف آباد که در خیابان فردوسی واقع است، اگر چه در یک مرکز آکادمیک نیست و حالت استفاده عموم و عامه دارد ولی از سبک و سیاق یک کتابخانه مدرن برخوردار است.

تأسیس آن به سال ۱۳۶۶ ش. باز می گردد که با تلاش و کوشش مستمر مرحوم «حاج آقا مجتبی آیت » صورت گرفت.

این کتابخانه در زیر بنائی حدود ۱۲۰۰ متر مربع در سه طبقه بنا شده است. که شامل:

2150 جلد در باب کلیات فارسی

1450 جلد رمان های غیر فارسی

5900 جلد کتب ادبیات

2050 جلد کتب فلسفه

4836 جلد کتب علمی

5400 جلد کتب تاریخ

11600 جلد کتب دینی

4900 جلد کتب مهندسی

4900 جلد کتب اجتماعی

850 جلد کتب هنر

50 جلد کتب خطی که در مجموع 48000 جلد کتب فهرست شده می شود.

 

از کرباس فروشی تا کتابفروشی (مقدمات تاسیس کتابخانه زهرائیه)

اکنون سال ۱۳۲۲ است که سید مجتبی به دیار خویش بازگشته است و بر حسب ضرورت خانوادگی مجددا تحصیل را رها می کند و به خرید و فروش کرباس مشغول می گردد این کار روح حقیقت جوی سید مجتبی جوان را آرام نمی کند؛ برای همین با هدف آگاهی بخشی به جامعه و جلوگیری از سوء استفاده برخی سودجویان از ناآگاهی مردم، با کمک مالی مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم ریاضی کتابفروشی اسلامی را برای فروش کتابهای دینی و علمی راه می اندازد.

در زمانی که کتابفروشی ویژه کتابهای دینی در نجف آباد یافت نمی شد، تاسیس کتابفروشی اسلامی از سوی آن مرحوم پدیده ای ارزشمند و راهگشا به حساب می آمد که اهل علم منطقه را بسیار مسرور کرد.

بدین گونه حاج آقا مجتبی آیت، شغل شریف کتابفروشی را به جای کرباس فروشی، به منظور پیگیری یک هدف مقدس دینی و علمی برگزید و از آن تاریخ تا روز قبل از رحلتش، یعنی بیش از ۶۰ سال در کتابفروشی اسلامی به طلاب و دانشجویان و به فرهنگ این مرز و بوم خدمت کرد.

با این حال اصلی ترین خدمتی را که مرحوم آیت شروع کرد و یادگار گرانبهایی از خود به یادگار گذاشت از همین سال و با همین تغییر شغل شروع شد و آن تاسیس کتابخانه ارجمند زهراییه بود.

اگرچه مغازه حاج آقا مجتبی در میانه بازار نجف آباد به ظاهر یک کتابفروشی بود، اما در واقع کانونی پررونق برای گسترش علم و پایه گذاری کتابخانه ای بزرگ برای دانشجویان و دانش پژوهان نجف آباد بود.

وی کتابفروشی را نه برای سوداوری و ارتزاق، بلکه برای در اختیار گذاشتن کتاب به اهل علم و علاقه مندان به مطالعه بر پای داشت. از طرفی این کتابفروشی زمینه جمع آوری و نگهداری ده ها هزار جلد کتاب از سراسر کشور برای تاسیس کتابخانه زهراییه بود که با هزینه شخصی آن فرهیخته دوراندیش خریداری می شد.

 

منبع: کتاب مقدمه ای بر تاریخ و فرهنگ مردم نجف آباد، مولف: فضل الله خلیلی

 

 

 

برای مشاهده دیگر کتابخانه های شهرستان نجف آباد به آدرس زیر مراجعه کنید:

کتابخانه های شهرستان نجف آباد

درباره‌ی مدیر سایت نجف آبادما

همچنین ببینید

امیر آباد نجف آباد (شهرک های اقماری شهرستان نجف آباد)

امیر آباد نجف آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *