منطقه قمیشلو نجف آباد

منطقه قمیشلو نجف آباد (جاذبه های گردشگری نجف آباد)

منطقه قمیشلو نجف آباد

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش منطقه قمیشلو نجف آباد با وسعتی حدود ۸۷ هزار هکتار در ضلع شمال غربی نجف آباد قرار دارد که از طریق جاده گاز داخل دشت سنگ سفید می توان به آن وارد شد.

منطقه قمیشلو نجف آباد از لحاظ تنوع زیستی اهمیت بسیاری دارد. حیوانات مختلفی از قبیل آهو، قوچ، کل، گرگ، کفتار و همچنین پرندگانی مانند کبک، تیهو، عقاب و کرکس در آن زندگی می کنند. پوشش گیاهی این منطقه و همچنین بیابان های اطراف نجف آباد را گیاهانی چون جار سفید، چرخک، تیغ شتری، کپ، کنگر، کرک، چرخار، قلم فو، برز و… در بر گرفته است. بیش از پنجاه منبع طبیعی و احداثی، آب این منطقه را تامین می کند که چشمه های کر الیاس، کھوک، موشی، سنجد و چاه محمودی و چاه خرسک مهمترین آنها هستند.

پناهگاه حیات وحش به محدوده ای از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل و مرتع و بیشه های طبیعی و اراضی جنگلی و دشت و محیط های آبی و کوهستان اطلاق می شود که دارای زیستگاه طبیعی نمونه و شرایط اقلیمی خاص برای جانوران وحشی بوده و به منظور حفظ و احیای این زیستگاه تحت حفاظت قرار می گیرد.

 

تاریخچه:

در سال ۱۳۴۳ به عنوان منطقه حفاظت شده و در سال ۱۳۵۰ به سطح پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت. با توجه به وجود قلعه تاریخی ظل سلطان (که چند سالی است زیر نظر میراث فرهنگی شهرستان تیران و کرون اداره می شود) و مزرعه کنار آن که از قنات بهره می گیرد و تنوع بسیار زیاد زیستی، در حال حاضر، منطقه قمیشلو به یک منطقه طبیعت گردی و توریستی تبدیل شده است و تحت مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست استان امکان رفتن به آن وجود دارد.

 

 

 

منبع: کتاب جاذبه های گردشگری شهر نجف آباد، مولف: مرتضی یوسفی

 

برای مشاهده سایر مطالب مربوط به شهرستان نجف آباد به لینک زیر مراجعه کنید:

معرفی شهرستان نجف آباد

درباره‌ی مدیر سایت نجف آبادما

همچنین ببینید

امیر آباد نجف آباد (شهرک های اقماری شهرستان نجف آباد)

امیر آباد نجف آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *