خانم ناظمی نجف آباد

خانم ناظمی نجف آباد

خانم ناظمی نجف آباد

خانم ناظمی نجف آباد بانویی که یک عمر به مردم  شهر نجف آباد خدمت کرد. کوچه پس کوچه ای نبود که نرفته باشد. بالای سر صدها خانم در حال زایمان حاضر شده و کار تولد نوزاد را به عهده گرفته بود. وقتی سراغش می رفتند، چادر به سر می کرد، کیفش را به شانه می انداخت، پای پیاده همراه دعوت کننده قدمهای بلند برمی داشت. اخلاق تندی داشت اما این تند خویی شگرد کارش بود. در پس این اخلاق، قلبی رئوف و مهربان داشت.

خانم ناظمی زنی جدی وبا جذبه بود. وقتی به محل زایمان می رسید، دختر بچه ها و خانمهای دور و بر زائو را از محل خارج می کرد. همه از او واهمه داشتند، به محض اینکه می گفت، اتاق را خلوت کنید همه حساب کارشان را می کردند. خیلی جدی بود کارمند (پرستار) بیمارستان بود، در کارهای زخم بندی، بخیه زدن، تزریقات و سایر امور درمانی مهارت داشت.

تحصیلاتش پایین تر از دیپلم متوسطه بود اما شغل خود را با اهمیت می دید و علاقه وافری به آن داشت.

در آن روز ها که ماماهای متخصص وجود نداشت او یک متخصص به حساب می آمد و الحق که در این کار اطلاعات لازم را داشت و در مقایسه با ماماهای کم سواد، فردی متبحر به حساب می آمد. زنانی که زایمان خود را نزدیک می دیدند، ببیشتر رغبت داشتند که او بر بسترشان حاضر شود. این رغبت عمومی برگ برنده و موهبتی الهی برای این پیرزن خدمتگزار بود. در گرفتن دستمزد ولعی نداشت و هر چه می دادند، می گرفت. اصالتا از اهالی همدان بود. در این شهر به عقد آقای محمدصادق محزونی در آمده بود، شوهرش هم ویزیتور یکی از پزشکان و هم کارمند بیمارستان بود و تا آخر عمر اجاق کور (بدون فرزند) باقی ماند. خانه اش در انتهای کوچه کنار عصارخانه حاج حسن آقا بود که غالب مردم این آدرس را بلد بودند. او پس از عمری خدمت به مردم نجف آباد در دهه ۶۰ درگذشت و جز نام نیک از خود به یادگار گذاشت، رحمت خدا بر او باد.

 

منبع: کتاب مقدمه ای بر تاریخ و فرهنگ مردم نجف آباد، مولف: فضل الله خلیلی

 

برای مشاهده سایر مطالب مربوط به شهرستان نجف آباد به لینک زیر مراجعه کنید:

معرفی شهرستان نجف آباد

درباره‌ی مدیر سایت نجف آبادما

همچنین ببینید

امیر آباد نجف آباد (شهرک های اقماری شهرستان نجف آباد)

امیر آباد نجف آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *