جوزدان نجف آباد (بخش مرکزی شهرستان نجف آباد)

جوزدان نجف آباد

جوزدان نجف آباد : در ۸ کیلومتری جنوب شرقی نجف آباد بر سر راه نجف آباد به فولادشهر– آریاشهر- و لنجان و در شمال کوه فشارچه از رشته کوه پنجی واقع شده است. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۳۵ متر و برابر مختصات جغرافیایی در ۳۲ درجه و ۳۲ دقیقه عرض جغرافیایی و ۵۱ درجه و ۲۲ دقیقه طول جغرافیایی قرار دارد.

جوزدان نجف آباد که در سال ۱۳۷۰ به درجه شهریت ارتقا یافت، از جنوب شرقی به فولادشهر و از غرب به اراضی کشاورزی نجف آباد و جلال آباد، از شمال به نجف آباد و از شرق به نواحی فلاورجان محدود می گردد.

این شهر از کشاورزی مستعدی برخوردار است و توانایی پرورش گونه های مختلف گیاهی را دارد، انواع غلات و صیفی جات در آن به عمل می آید و برنج آن دارای مرغوبیت و معروفیت می باشد. جوزدان در آبیاری اراضی خود از قنات، چاه و کانال آبرسانی منشعب از زاینده رود سود می جوید.

جمعیت این شهر در سال ۱۳۴۵ برابر ۲۳۰۸ نفر، در سال ۱۳۶۵ برابر ۴۹۸۷ نفر، در سال ۱۳۷۵ برابر ۵۲۲۰ نفر، در سال ۱۳۸۵ برابر ۶۱۰۰ نفر و طبق آمار سال ۱۳۹۰ برابر ۶۷۴۹ نفر می باشد که ۳۴۲۹ نفر آن مرد و ۳۳۲۰ نفر آن زن می باشد.

جوزدان نجف آباد همان گونه که نامش بر سابقه ی تاریخی اش گواهی میدهد، قدمتی چندصدساله دارد. روایت عامیانه در مورد ساکنین اولیه محل می گوید که پس از آنکه اهالی گرگ آباد، آبادیی در کنار کوه فشارچه، بنا به عللی از زندگی در محل روگردان شدند، روستای جوزدان یا جوزان را در همان نزدیکی بنا کردند و به آن مهاجرت نمودند.

برداشت این روایت از نام گرگ، وجود زیاد گرگ در منطقه می باشد. مهریار، استفاده از نام حیوانات را در اول نامها نزد آریایی ها معمول و پسندیده می داند و از محل های بسیاری زیست گاهها که از نام گرگ گرفته شده اند نظیر: گرگان، گرگاب گرگی و… نام می برد. مهریار همچنین نام گذاری گیاهان را در نظر آریاییان پسندیده می خواند و حتی آن را نشان قدمت و سابقه ی تاریخی می داند، همان طور که جوز معرب گوز به معنای گردوست و جوزدان یا جوزون به جایی اطلاق می شود که گردو بسیار دارد و در واقع کشت گاه جوز می باشد.

 

 

منبع: رساله دیاریه خُوراکُوشک، بینت و برانداز ساختارهای جغرافیایی، تاریخی، اقتصادی، اجتماعی نجف آباد

برای مشاهده سایر مطالب مربوط به شهرستان نجف آباد به لینک زیر مراجعه کنید:

معرفی شهرستان نجف آباد

 

درباره‌ی مدیر سایت نجف آبادما

همچنین ببینید

ید الله شفیعی نجف آبادی

ید الله شفیعی نجف آبادی   ید الله شفیعی نجف آبادی فرزند حاج محمد باقر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *