تنقلات در شبهای بلند زمستان در نجف آباد

تنقلات در شبهای بلند زمستان در نجف آباد

تنقلات در شبهای بلند زمستان در نجف آباد

از رسوم مردم نجف آباد قدیم بوده که در شبهای بلند زمستان از آجیل و خشکبار نظیر گردو و بادام و مویز و کشمش و میوه هایی نظیر انار و سیب و به به عنوان تنقلات استفاده می کردند . و معمولا در این مجالس که کلیه افراد خانواده دور هم جمع می شده اند بزرگان به تعریف داستان و شاهنامه خوانی و بیان داستانهای هزار و یک شب و احادیث و روایات مذهبی می پرداخته اند .

 

یک فوت و یک صبر :

یکی دیگر از رسوم مردم نجف آباد این بوده که مواد غذایی که به عنوان صبحانه یا شام یا میان وعده استفاده می شده ، نان و مویز و گردو بوده به این صورت که آتش منقل را روشن می کرده اند و منقل را داخل سینی بزرگ به اتاق یا محل نشیمن می آورده اند و نانها را بر روی ذغال سرخ شده می گذاشتند تا کمی گرم و برشته شود و سپس با گردو و مویز مصرف می کردند. و به این خوراک ، خوراک یک فوت و یک صبر می گفتند چون نان وقتی بر روی آتش گرم می شده نیازمند صبر کردن و فوت کردن برای سرد شدن و مصرف بوده است. ترکیب مویز و گردو از ترکیبات غذایی بسیار با خاصیت است که علاوه بر رفع چربی خون و سوزاندن چربیهای مضر یک ترکیب ضد سرطان هم می باشد که پیری را به تاخیر می اندازد زیرا آنتی اکسیدان و مواد غذایی موجود در مویز از ترکیبات ضد سرطان مهم و موثر می باشد .

 

سیب زمینی لا آتیشی:

یکی دیگر از غذاهایی که به عنوان صبحانه یا شام یا میان وعده استفاده می شده سیب زمینی زیر آتیشی و مصرف آن با نعناع خشک و نمک بوده است.

 

 

منبع: کتاب غذاهای سنتی دیارنون (نجف آباد)، مولف: فرشته سرمدی

 

برای مشاهده دیگر غذاهای سنتی شهرستان نجف آباد به آدرس زیر مراجعه کنید:

غذاهای سنتی شهرستان نجف آباد

 

برای مشاهده سایر مطالب مربوط به شهرستان نجف آباد به لینک زیر مراجعه کنید:

معرفی شهرستان نجف آباد

 

درباره‌ی مدیر سایت نجف آبادما

همچنین ببینید

امیر آباد نجف آباد (شهرک های اقماری شهرستان نجف آباد)

امیر آباد نجف آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *