آثار ابوالقاسم پاینده نجف آبادی

آثار ابوالقاسم پاینده نجف آبادی

آثار ابوالقاسم پاینده نجف آبادی

ابوالقاسم پاینده نجف آبادی داستان نویسی بود خلاق با مطالعاتی وسیع که قلمی سحر آمیز و ذهنی طنزپرداز ونثری روان داشت،  قصه های شیرینی را از خود به یادگار نهاده است که بیشتر زندگی مردم اطراف خود و دیارش را به تصویر کشیده و در آنها واقعیت های طنز آمیزی را همراه دردها و مشقتهای مردم آن روزگار از ناامنی، بی چیزی و ظلم حکام و غیره در آثار ابوالقاسم پاینده نجف آبادی به نمایش گذاشته است.

صاحب نظران، داستانهای او را در ردیف بهترین داستانهای کوتاه ادبیات معاصر جای داده اند که بسیاری از آنها به زبانهای بینانه ترجمه شده است. او روزنامه نگاری چیره دست بود، نشری روان و نیست دانش و گذشته از مقالات اجتماعی، ادبی و تاریخی سیاسی که در نشریات مختلف می نوشته از مجله صبا به مدیریت وی که در سالهای پس از شهریور ۲۰ و تا سال ۳۰ منتشر می شد و از معروفترین و پر تیراژ ترین مجلات کشور بود، باید یاد کرد. روزنامه نویسی او را وارد گود سیاست و رجال سیاسی کشور کرد، اما بنابر نقل قول خویشان، او از دوران سیاستمداری به عنوان سالهای گم شده زندگی خود یاد کرده و از آن دل خوشی نداشته است.

ابوالقاسم پاینده نجف آبادی در زمینه تاریخ اسلام و عرب یکی از صاحب نظران به شمار می رفت. نثر ترجمه های فصيح و جذابی که از عربی به فارسی به عمل آورده در عین امروزی بودن بعضا به متون کهن فارسی شباهت دارد. زیبائی و دلنشینی متون دینی و تاریخی به شهادت متفکران دلیل این مدعاست. در قلمرو فرهنگ دینی و معارف اسلامی، ترجمه قران کریم و جمع آوری و ترجمه احادیث پیامبر (ص) همواره مورد ستایش اهل نظر بوده است.

 

آثار ابوالقاسم پاینده نجف آبادی به شرح زیر است:

 

الف : ترجمه ها

١- ترجمه قرآن مجید 1 جلد- برنده جایزه کتاب سال الهیات

۲- زندگانی محمد(ص)- محمد حسنين هيكل ۲ جلد- تاریخ

٣- نهج الفصاحه – احادیث پیامبر (ص) ۲ جلد- حدیث

۴- تاریخ (طبری) – الرسل و الملوک محمدبن جریر طبری -۱۶جلد- تاریخ اسلام

۵- التنبيه والاشراف مسعودی- ۱ جلد- تاریخ اسلام

۶- مروج الذهب و معادن الجوهرمسعودی- ۲ جلد-تاریخ اسلام

۷- تاریخ سیاسی اسلام – حسن ابراهیم حسن- ۳ جلد-تاریخ اسلام

۸- تاریخ نوشته های جغرافیایی در جهان اسلامی- ایگناتی یولیا نویچ کراچکوفسکی روسی – ا جلد برنده جایزه کتاب سال ۷۹ – تاریخ و جغرافيا

۹- عصر ایمان۔ ویلی دورانت- ۱ جلد – تاریخ

۱۰- سیر تکامل عقل نوین -هرمن رندال- ۲ جلد۔

۱۱- تمدن اسلام – ۱ جلد-تاریخ

۱۲- در آغوش خوشبختی- لرد آوريبوری ۱- جلد – تعلیم و تربیت

۱۳- چرا فرانسه شکست خورد- آندره موروا – ۱ جلد

۱۴- در جستجوی خوشبختی- لرد آوريبوری- ۱ جلد – تعلیم و تربیت

۱۵- تاریخ عرب- فیلیپ حتی- ۲ جلد- تاریخ

۱۶- سخنان امام حسین (ع)- ۱ جلد- حدیث

۱۷- سخنان محمد (ص)- ۱ جلد- حدیث

۱۸- اسرار نیکبختی اوریزان – اسوت ماردن – 1جلد

۱۹- عشق و زناشویی – 1جلد

 

ب: نوشته ها

۱- در سینمای زندگی، داستان ۱ جلد- انتشارات جاویدان

۲- مرده کشان جوزان، داستان ۱ جلد = انتشارات جاویدان

٣- دفاع از ملانصرالدین، داستان ۱ جلد = انتشارات جاویدان

۴- جناب آقای دکتر ریش داستان ۱ جلد = انتشارات جاویدان

۵- ظلمات عدالت و ۱۳ داستان دیگر داستان ۱ جلد = انتشارات جاویدان

۶- على ابرمرد تاریخ، تاریخ ۱ جلد

۷- کتاب املاء یا دستور نوشتن ادبیات ۱ جلد

۸- داستانهای برگزیده داستان ۱ جلد

۹- سه نامه از پیغمبر تاریخ ۱ جلد

۱۰- قاتل، داستان ۱ جلد

۱۱- عشق مخفی داستان ۱ جلد

۱۲- دخترک دهقان داستان ۱ جلد

۱۳- قضا و قدر اجلد

۱۴- کلید گنج قرآن ا جلد

۱۵- مقالات متعدد روزنامه (عرفان، اطلاعات، کیهان، شفق و …)

۱۶- قلم انداز داستان ا جلد

۱۷- کرانه با دریا ا جلد

۱۸-مفاهیم قرآنی در حدیث – گزیده ای از نهج الفصاحه به همراه طاهره صار زاده حدی

 

ج: چاپ نشده ها

١- ریشه یابی ۳ هزار لغت فرس ساسانی در زبان و ادبیات عرب (گزارشی که در روزنامه اطلاعات این اثر جایزه داده است) مورخه ۲۱ بهمن ماه ۱۳۸۱ به این موضوع پرداخته شده و آقای خاتمی رئیس جمهور وقت به

۲- دست نوشته های پاینده راجع به حضرت علی (ع). شهسوار اسلام .

۳- تاریخ کامل اندیشه نو (ترجمه). 

آقای ابوالقاسم پاینده نجف آبادی در خانواده شهری متوسطی به دنیا آمده بود، همراه ۴ خواهر و یک برادر احمد پاینده برادر کوچکترش وکیل دعاوی و بنا به گفته خودش مدارک حقوق، علوم سیاسی و اقتصاد را از دانشگاه تهران اخذ کرده بود، مدتی دفتر خانه داشت و سپس چاپخانه کوچکی تاسیس کرده بود همه مردم او را می شناختند و به سخنان نغز و طنز آمیزش گوش فرا می دادند. وقتی در منزل شان که در میدان شهرداری قرار دارد دهه اول محرم را روضه می گرفت و معممی به نام سید کمال موسوی از اصفهان برای سخنرانی دعوت می کرد، آن روحانی از وی پرسیده بود که آقای پاینده چطور می شود پولدار شد؟ در جواب گفته بود: “اگر می خواهی پولدار شوی وجدان و عاطفه را کنار بگذار” از این قبیل صحبت ها برای آشنایان و بازاریان خیلی به زبان می آورد. مثلا می گفت” پول، پول، پول، حلال همه مشکلات” یا “بعد از علی در ایران، مشکل گشا ریال است” و سخن جالب دیگری هم داشت که بعضی وقتها به زبان می آورد، “سماجت برای انسان یک سرمایه است. اگر می خواهی در کاری موفق بشی سماجت را رها نکن.

سخنان دلنشین احمد باعث شده بود هر جا می رفت همه دور و برش جمع می شدند و از مصاحبش لذت می بردند و بعضی اوقات سربه سرش می گذاشتند. گاهی وقتها هم با نصایح خودش جوانان را به فکر فرو می برد (مثلا از سختی هایی که در زندگی برای کسب دانش متحمل شده بود سخن می گفت) روی هم رفته مردی بود سخت کوش و مقتصاد. بر بام خانه شان چهار چوب بلندی را افراشته بودند و بالای آن بود بلندگوئی که آن روزها چیز عجیب و غریبی بود و بعضی آن را بوق شیطان می گفتند، قرار داده بود در ماه های رمضان موقع سحر از آن مناجات بخش می کردند. حاج قنبر مسگر (خيراللهی) صبح و شام اذان می گفت، که در نبود راديو و لوازم امروزی ابرای بیدار کردن مردم موهبتی بود.

آقای پاینده در تهران و نزدیک زندان قصر خانه ای بزرگ با فضایی مشجر داشت، که آن را فروخت و برای فرزندان خود خانه تهیه کرد و خود در یک خانه رهنی کوچک در تهران زندگی می کرد. پس از فوت او منزل تخلیه گردید و به صاحبش داده شد. او ۴ فرزند داشت: دخترکی که در طفولیت بمرض دیفتری درگذشت، یکی از پسرانش نیز که در صدا و سیما کار می کرد جهت معالجه همسرش به اروپا رفت که در اثر سانحه تصادف در گذشت، فقط یک دختر و یک پسر از او باقی مانده است که در آمریکا مشغول کارند.

مرحوم ابوالقاسم پاینده عمری پر فراز و نشیب داشت که بیشتر آن در مطالعه و نوشتن و قسمتی از آن نیز به کار سیاست گذشت. در سالهای پایان عمر در انزوا بسر می برد و تمام وقتش را به تحقيق و ترجمه می گذراند. به علت تأملات روحی و فشارهای اجتماعی که بر او وارد شده بود، چندی را در بیماری به سر برد و مدتی نیز در اغماء فرو رفت و در ۱۸ مرداد ۱۳۶۳ دارفانی را وداع کرد و در گورستان ابن بابویه شهر ری در کنار مزار دختر خردسالش به خاک سپرده شد.

یاد این مورخ و نویسنده توانا گرامی و روانش شاد باد.

 

منبع: کتاب مقدمه ای بر تاریخ و فرهنگ مردم نجف آباد، مولف: فضل الله خلیلی

 

برای مشاهده سایر مطالب مربوط به شهرستان نجف آباد به لینک زیر مراجعه کنید:

معرفی شهرستان نجف آباد

 

درباره‌ی مدیر سایت نجف آبادما

همچنین ببینید

شیخ آباد نجف آباد (شهرک های اقماری شهرستان نجف آباد)

شیخ آباد نجف آباد   شیخ آباد نجف آباد یکی از چند شهرک مهاجرنشینی است …

یک نظر

  1. قلم مثل قلم ایشان ، شیوا و گیرا ندیدم . دست مریزاد و روحشان شاد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *